Olie in heatwrap

Discuss technical things regarding normal car parts etc here.
Kapitein Iglo
7919
phpbb3styles ©
20 May 2009, 12:46
Car: Suzuki Wagon R+

Post by Kapitein Iglo »

Nou stond ik dus gisteren aan de kant van de weg met een kapotte stuurpomp. Niet echt een ramp, maar de lekkende olie liep op mijn uitlaat spruitstuk die in de heatwrap zit. Om brand te voorkomen heb ik de auto bij de sportschool aan de kant gezet en daar gelaten. Nu wil ik hem zaterdag op gaan halen en thuis de pomp vervangen of helemaal verwijderen. Ik neem dan wat doeken mee om de olieresten van het blok te vegen en de pomp koppel ik af. Maar de olie in de heatwrap blijft gevaarlijk.

Deze snij ik het liefste niet weg.. zou het een stom idee zijn om de auto gewoon lekker stationair warm te laten draaien om zo de ATF olie er "uit te stoken" zonder dat het zó heet word dat de boel ontbrand.

Kay
Wangan Warrior
2928
07 May 2009, 19:16

Post by Kay »

Olie in heatwrap is niet prettig. Ik zou het voor de zekerheid toch eraf halen, want het blijft denk ik toch wat meer brandbaar dan normaal, natuurlijk wel afhankelijk hoe erg dat het is. Stationair zal het niet zo veel uit maken, maar ik kan me voorstellen dat je niet alle olieresten eruit stookt. Als je dan een keertje gaat knallen, en het vliegt wel in de fik, dan ben je verder van huis. In ieder geval een blussertje meenemen just in case ;).
1983 Toyota Carina TA60

bob.
1340
29 Mar 2010, 11:08

Post by bob. »

ATF heeft een erg hoog ontbrandingspunt. Ik zou me er niet al te druk om maken. Wellicht kan je hier wat reseach naar doen en gelijk eens kijken hoe warm je uitlaatbochten eventueel worden.

Ik weet wel dat het gigantisch stinkt, ATF :P

Kapitein Iglo
7919

Post by Kapitein Iglo »

Ja, dat het stinkt heb ik gisteren ook gemerkt. En de fietsers bij het stoplicht ook :D

Ik ben een stukje verder stil gaan staan en heb het even aan gekeken. Hij rookt z'n best, maar vliegt niet in de fik. Dat ie rookt betekend dat het wel weg gaat.

Ik weet van toen ik nog een EGT in mijn spruitstuk had (een paar CM van waar nu de olie in zit) dat ie bij flink planken over de 900 graden gaat.

En over heatwrap in het algemeen... misschien moet ik die shit beter weg halen. Het geeft misschien een klein beetje marginale winst, maar veel meer problemen (troep die er in trekt, scheuren in het RVS, etc). Niet echt de moeite waard, vind ik.

Kay
Wangan Warrior
2928
07 May 2009, 19:16

Post by Kay »

Ik heb ooit een heel artikel gelezen van een engelse meneer die alle nadelen haarfijn uit had gelegd. Het voornaamste was dat je spruitstuk, zelfs rvs, heel hard achteruit gaat kwa materiaal, en dus weg gaat rotten. Hij kwam tot de conclusie als je dan toch de warmte vast wil houden, zodat je uitlaatgassen heter in de turbo komen, dat je dan beter het spruitstuk kunt laten coaten.
1983 Toyota Carina TA60

Kapitein Iglo
7919

Post by Kapitein Iglo »

Ja precies.

De heatwrap gaat er gewoon af. Zonde van het geld en de moeite, maar goed. Op naar het volgende probleem.

merijndj
855
24 Jul 2009, 21:53

Post by merijndj »

Mocht je het toch laten zitten (voorlopig), of iemand anders heeft hetzelfde probleem, dan zou ik gewoon de motor even laten lopen tot het flink gaat roken en dan uitzetten..
Dat een aantal keer herhalen totdat het niet meer of nog minimaal rookt, dan ben je ook van de vloeistof af en kun je gewoon weer rijden.
Nissan 200SX - S13 - CA18DET

PeeSx
4500
10 Jul 2009, 10:01

Post by PeeSx »

Als het dan toch in de fik vliegt, leg er dan een paar frikandellen op. Heb je er tenminste nog profijt van.
Lelijk paars rothok

Post Reply