- Nivek
- Wangan Warrior
- Kay
- Wangan Warrior
- Leander
- 892
- 06 Dec 2011, 20:27
- Car: Mazda RX7 (FC3S)
- Opgedronken
- 1767
- 16 Dec 2011, 16:28
- brie-jannn
- 247
- 08 May 2012, 23:08
- Car: Toyota MR2 (AW11)
- Nivek
- Wangan Warrior
- 2898
- 31 Aug 2010, 17:41
- Car: Mazda RX7 (FC3S)
- Skippy
- Wangan Warrior
- Opgedronken
- 1767
- 16 Dec 2011, 16:28
Als monteur zijnde zou je zeggen, dat snapt ie wel. Maar TOCH loop ik hier op vast
Ik zat heel leuk te denken, zoveel J breedt, is omgerekend die maat in mm (of andersom), dan zou die banden maat er op moeten.
Nu zat ik even te praten met wouter van co-ordsport en die bracht iets omhoog waardoor ik na ben gaan denken en er al vrij snel achter kwam dat bovenstaande niet klopt!
Als voorbeeld, mij achter velgen zijn 8.5J. 8.5" breed dus.
Omgerekend is dat 215mm maar er zit toch echt een 245 band op.
Bij mij is nogal wat verwarring ontstaan dus.
HOE moet ik nou uitzoeken wat voor band er op wat voor maat velg past. Of hoe het er om heen zit moet ik eigenlijk zeggen.
Ik heb een leuke site waar je 2 complete wielen met elkaar kunt vergelijken maar voor mijn gevoel komen de tekeningen niet geheel overeen met de werkelijkheid en pakken ze ook daar de simpele formule om van inch maat naar mm's te gaan.
Ik snap het ff niet meer en weet dus ook niet wat voor velg maat ik straks moet gaan pakken.
Ik zat heel leuk te denken, zoveel J breedt, is omgerekend die maat in mm (of andersom), dan zou die banden maat er op moeten.
Nu zat ik even te praten met wouter van co-ordsport en die bracht iets omhoog waardoor ik na ben gaan denken en er al vrij snel achter kwam dat bovenstaande niet klopt!
Als voorbeeld, mij achter velgen zijn 8.5J. 8.5" breed dus.
Omgerekend is dat 215mm maar er zit toch echt een 245 band op.
Bij mij is nogal wat verwarring ontstaan dus.
HOE moet ik nou uitzoeken wat voor band er op wat voor maat velg past. Of hoe het er om heen zit moet ik eigenlijk zeggen.
Ik heb een leuke site waar je 2 complete wielen met elkaar kunt vergelijken maar voor mijn gevoel komen de tekeningen niet geheel overeen met de werkelijkheid en pakken ze ook daar de simpele formule om van inch maat naar mm's te gaan.
Ik snap het ff niet meer en weet dus ook niet wat voor velg maat ik straks moet gaan pakken.

Lap counter Nordschleife: 7
Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)
Het is moeilijk, aangezien niet elke fabrikant op dezelfde manier meet. Zo heb ik wel eens een 285 band(met hoge wang) nagemeten die toch echt niet breder was dan 235mm. Ik denk dat je toch het beste kunt vergelijken met anderen, of je moet al een oude band hebben om mee te proberen. Of googelen naar specifieke combinaties.
1983 Toyota Carina TA60
misschien dat dit een beetje helpt? http://www.fc3spro.com/TECH/MODS/RT/rims.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor de rest blijft het eigenlijk wel een puzzel vrees ik
Voor de rest blijft het eigenlijk wel een puzzel vrees ik
Helaas zijn bandenmaten nogal nattevinger werk, je moet een beetje weten welke banden breed uitvallen en welke smal
.
Desalniettemin, deze calculator kan je al een heel stuk op weg helpen.
http://www.willtheyfit.com/
Desalniettemin, deze calculator kan je al een heel stuk op weg helpen.
http://www.willtheyfit.com/
Hier kan je ook kijken: http://tyrestretch.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kun je niks berekenen maar kun je wel kijken hoe een bepaalde maat band om een velg eruitziet.
Kun je niks berekenen maar kun je wel kijken hoe een bepaalde maat band om een velg eruitziet.
Ik heb verschillende sites bekeken maar niet veel wijzer uit geworden.
Wat ik nu wel heb gedaan is naar de banden gekeken en vervolgens wat de voorgeschreven velg maat was.
295 band, voorgeschreven: 10.5J, "aproved": 10J & 11J bij een toyo r888.
Wat ik ook kon vinden is de werkelijke breedte van de banden. Zowel bij de toyo's, als de huidige banden die er op zitten.
Waar ik nu mee zit te spellen is wat past. Niet alle merken doen aan custom maten dus je zit dan vaak echt gebonden aan bepaalde ET waardes. Ik heb nu even op papier gezet wat ik nu heb en de maten waar ik naar toe zou willen. In combinatie met de bijbehorende ET waardes heb ik uit kunnen rekenen wat het verschil is ten opzichte van het huidige. Wat ik nu op het oog heb is 18x10.5 maar heeft een waardeloze et van 18. Dit houd voor mij in dat vergeleken met nu het wiel / de band 37mm verder naar buiten gaat en 13mm verder naar binnen. Ik weet niet hoe de overfenders vallen maar theoretisch gezien ga ik het beter redden met ET30 en krap an met et25. Speling wat ik nu tussen de wiel en veerpoot heb is ca 40mm dus ik kan nog een eind naar binnen maar de overfenders zijn +30.
Dus al met al ben ik al wel wat verder maar ben bang dat ik toch echt even moet wachten op de kit dat ik het even na kan meten allemaal of ik echt die 30mm extra ruimte krijg.
Wat ik nu wel heb gedaan is naar de banden gekeken en vervolgens wat de voorgeschreven velg maat was.
295 band, voorgeschreven: 10.5J, "aproved": 10J & 11J bij een toyo r888.
Wat ik ook kon vinden is de werkelijke breedte van de banden. Zowel bij de toyo's, als de huidige banden die er op zitten.
Waar ik nu mee zit te spellen is wat past. Niet alle merken doen aan custom maten dus je zit dan vaak echt gebonden aan bepaalde ET waardes. Ik heb nu even op papier gezet wat ik nu heb en de maten waar ik naar toe zou willen. In combinatie met de bijbehorende ET waardes heb ik uit kunnen rekenen wat het verschil is ten opzichte van het huidige. Wat ik nu op het oog heb is 18x10.5 maar heeft een waardeloze et van 18. Dit houd voor mij in dat vergeleken met nu het wiel / de band 37mm verder naar buiten gaat en 13mm verder naar binnen. Ik weet niet hoe de overfenders vallen maar theoretisch gezien ga ik het beter redden met ET30 en krap an met et25. Speling wat ik nu tussen de wiel en veerpoot heb is ca 40mm dus ik kan nog een eind naar binnen maar de overfenders zijn +30.
Dus al met al ben ik al wel wat verder maar ben bang dat ik toch echt even moet wachten op de kit dat ik het even na kan meten allemaal of ik echt die 30mm extra ruimte krijg.

Lap counter Nordschleife: 7
Tracks driven: Zandvoort; Assen; Zolder (be); Spa francorchamps (be); Nurburgring Nordschleife (de)
Als de ET waarde nét te laag is dan kun je die laten afdraaien bij bijvoorbeeld wheelcare.nl zodat de velg wat meer naar binnen valt.
Dat is wel een goeie, een hoop velgen hebben de lage offset achter in de velg gebouwd en niet in de lip.
Bij sommige rota's kun je bijvoorbeeld zelfs een paar cm winnen door het raakvlak af te laten draaien.
Bij sommige rota's kun je bijvoorbeeld zelfs een paar cm winnen door het raakvlak af te laten draaien.