Het banden topic

Need to know how to improve your cars handling. This is the place.
Kay
Wangan Warrior
2928
phpbb3styles ©
07 May 2009, 19:16

Post by Kay »

Ben wel benieuwt met wat voor banden de mensen hier rijden. En wat voor ervaringen mensen hebben.

Ik rij momenteel op Uniroyal Rainsport 2 in 195/50/15. Was er in eerste instantie wel tevreden mee, goeie band, geeft aardig wat comfort, goeie grip in de regen, en op het droog. Ik begin me nu alleen steeds meer te irriteren aan die zachte bandwang. Voor mijn gevoel te weinig feedback, de auto beweegt te veel op de wang van de band.

Ik wil eigenlijk voordat ik op vakantie ga in ieder geval 2 nieuwe voorbanden hebben. Ik weet alleen niet wat ik moet nemen. Ik wil een stijvere wang, zodat ik beter kan voelen wat er precies gebeurt. Nu is het gewoon zo dat de drifthoek van de band veel te groot is, en dat geeft me niet echt superveel vertrouwen.

Ik ga morgen even rondbellen. Mijn bandenleverancier zei dat ie zon beetje alles wel kan krijgen.
Zat zelf eraan te denken om Yokohama Parada Spec 2 te proberen. Iemand nog suggesties/ervaringen?
1983 Toyota Carina TA60

Anu
Wangan Warrior
6035
19 May 2009, 19:19

Post by Anu »

Ik heb op mn nieuwe velgen bridgestone potenza RE050A liggen, die werken algemeen erg goed aanbevolen, helaas kan ik nog geen persoonlijke ervaringen delen, omdat, mja, dat mag duidelijk zijn ;)
Image
Skippy wrote:"The Wangan Warrior formerly known as Mr. Positive Camber."

Denisu
41
13 Jun 2009, 22:23

Post by Denisu »

Heb op de mr2 Toyo Proxes T1R liggen.

Zomerse omstandigheden: veel grip, remt goed af en slijtage valt mij enigzins nog mee.
Natte omstandigheden: mwa mwa, redelijke grip, maar niet optimaal.. lijkt wel alsof ze t water niet goed kunnen afvoeren
Winterse omstandigheden: gewoon niet doen :lol: heb t afgelopen winter met de mr2 geprobeerd en was geen pretje... achterbandjes slippen als n malle door, zeer weinig tot geen grip.

Kay
Wangan Warrior
2928

Post by Kay »

Ben absoluut niet op zoek naar banden die het in de sneeuw goed doen. Dan moet je echt minimaal een winterband hebben, want de rest is gewoon ruk als er sneeuw ligt :P.
Dat ze het in de regen nog wel aardig doen vind ik wel vrij belangrijk, aangezien we genoeg water zien hier.
En met warm weer moeten ze gewoon plakken. Lawaai van de band boeit mij ook minder, als ze maar grippen :P.

Continental en Michelin ga ik zowiezo niet aanraken, ze zijn eigenlijk gewoon te duur.

Ik heb op mijn 14 inchers Gislaved Speed 606 gehad, die heb ik er na 2 dagen weer vanaf getrapt omdat ik constant wielspin had in de regen. Toen heb ik op Uniroyal Rallye 550 gereden, en die waren wel redelijk, al had ik soms het idee dat ze nat beter presteerden dan droog.

Ik zoek dus eigenlijk een band waarmee ik snoeihard de bocht door kan, en de rest boeit me niet zo :P.
1983 Toyota Carina TA60

Noud
Wangan Warrior
7735
05 May 2009, 16:19

Post by Noud »

Wat nou als je Toyo R888 pakt. Dan heb je wel geen grip in de regen. Maar dubbel zoveel plezier als 't droog is!
Nivek wrote:ach meid
Nürburgring count: 35

Texhnolith
Wangan Warrior
5142
05 May 2009, 15:56
Car: Nissan Silvia (S15)

Post by Texhnolith »

Ik heb deze winter met m'n Falken FK452 achterbanden gereden. nooit grip verlies tenzei ik er om vroeg.
Ik rijd dan ook wel redelijk normaal met natte omstandigheden.
Maar vol gas bij stoplicht weg. dan begon ik wielspin te krijgen rond de 5000rpm in 1st gear.

Hiervoor had ik Michelin Pilot Sport PS2 achterop liggen en die vond ik ongv hetzelfde reageren met wat ik deed.
Michelin band lijkt wel harder dan de Falken.

Voor heb ik nu al lang Michelin Pilot Sports PS2s zitten. Niets te klagen, lijken goed te grippen voor wat ik doe.

Als eerste had ik Toyo T1R erop liggen. waren wel ietsje midner dan de Falken/Michelin denk ik.
Toen had ik de auto nog maar kort dus echt de sporen geven met die banden heb ik nooit gedaan.

Sco0p
851
30 May 2009, 20:00

Post by Sco0p »

ik heb de falkan fk452, leek mij een band met een mooie prijs kwaliteit vehouding,
en ik ben zeer tevreden over tot nu toe, al is die erop gekomen tegelijkertijd met een hoop andere suspension mods. dus het aandeel van de band kan ik moeilijk zeggen, ik heb iig bijna geen wielspin meer met mn stage3 s13.
Image

Kapitein Iglo
7919
20 May 2009, 12:46
Car: Suzuki Wagon R+

Post by Kapitein Iglo »

Ik heb op mijn vroegere Hondatje altijd met Toyo's gereden, maar dat waren maar prutbanden (T1S enzo) en op de sub had ik eerst RE050A's. Hele fijne en goede banden, maar nadat ik binnen 50km circuit 2 van die banden verneukt had door een slechte bandenspanning heb ik me maar voorgenomen om minder dure banden te gaan verpillen. Toen heb ik gekozen voor Falken FK452's. Die zijn net zo fijn als die RE050A's, alleen minder duur. Ze hebben een tikkie minder goede grip bij nat, maar da's verwaarloosbaar, zeker voor zo'n prijsverschil. Voor mij niets anders meer dan FK452's (tot ik een daily heb gevonden, dan komen er semi's op: RT615).

Skippy
Wangan Warrior
7017
19 May 2009, 19:16

Post by Skippy »

op m'n oude velgen had ik Uniroyal Rainsport 1's. de grip op nat en droog was moeilijk te onderscheiden, echt heel goede grip. er gleed nooit iets als ik door de bocht ging of over een rotonde ofzo.

maar als het nat was dan mistte ik toch wat grip als ik rechtdoor reed.. voor hoe goed ze zijwaards grippen in het nat, viel het me op dan ze rechtdoor echt niet gripten.. te veel wheel spin dus als ik wat meer gas gaf, met en zonder gelast diff.

en ja, die slappe wangen had ik ook. maar de maten waren ook 225/50/16 (best hoog), dus ik vond het niet zo erg.

die velgen en banden zijn nu verkocht. :)

nu rij ik op winterbanden (merk onbekend) rond die nog om m'n oude 15 inchers lagen toen ik m'n sx kocht. :mrgreen: met dit weer echt geen grip, maar dat is ook wel leuk..

dus, nu zoek ik goede banden die ik om m'n 17 inchers wil leggen zodra ik die heb. :) en dan heb ik ook een andere vraag erbij, welke maten band is het beste om om 17x9.5J te leggen? ik wil wat stretch..

Sco0p
851

Post by Sco0p »

ik heb achter 235 op mn 9,5j velg... ik weet niet of je dat genoeg stretch vond?
er zat eerst zelfs 225 op :mrgreen:

maar zelfs bij de 235 kreeg ik bij de bandenboer "echt geen garantie op de montage" :D
Image

Skippy
Wangan Warrior
7017
19 May 2009, 19:16

Post by Skippy »

ja, dat zat wel mooi. en welke hoogte hebben ze? :)

Sco0p
851

Post by Sco0p »

40 hoog, maar ik heb dan wel weer 18inch...
ik had de falkans besteld bij autobandemarkt trouwens, binnen een week had ik ze op de stoep!
Image

Texhnolith
Wangan Warrior
5142

Post by Texhnolith »

mijn maten zijn dit iig:

Voor: 18" bij 8.5J met band: 225/40ZR18
Achter: 18" bij 9.5J met band: 255/35ZR18

maar heb daarmee niet veel stretch

Kay
Wangan Warrior
2928

Post by Kay »

Heb vanochtend op mijn werk nog even met mijn collega hierover gehad. Samen met hem nog even gegoogled.
Geinformeert bij de bandenleverancier. Uiteindelijk kwam ik op 2 banden uit:

De Yokohama Parada Spec 2:
Image

En de Hankook Ventus R-S2 Z212:

Image

Toen dacht ik, ik laat de prijs beslissen. Helaas ging die vlieger niet op, want het verschil tussen de 2 was een whopping anderhalve euro!

Uiteindelijk dan toch voor de Ventus R-S2 gekozen, eigenlijk alleen om hoe het profiel eruit ziet.
Ik heb me natuurlijk wel een beetje ingelezen op internet, op verschillende vergelijkingssites voor banden.
Maar het enige wat ik daarvan heb geleert is dat meningen van de meeste mensen niet te vertrouwen zijn.

Ik krijg ze maandag of dinsdag binnen, dus ben erg benieuwt hoe deze banden me gaan bevallen.
1983 Toyota Carina TA60

Longbow
76
15 Jun 2009, 18:12

Post by Longbow »

Ik heb Bridgestone Potenza's RE040 in de maat 165/50/15 onder mijn polo, en onder de SX komen uiteindelijk ook Potenza's. Heb geen ervaring uit de race wereld ofzo, alleen eigen ervaring en moet zeggen dat vooral de grip bij nat weer me verrast heeft. Meer grip dan de échte regenbanden op het andere setje velgen dat ik voor de polo heb. Ook met droog weer lekker veel grip. Maakt een geluid alsof je op kauwgom rijd en continu de kauwgom van het asfalt aftrekt. Potenza's plakken goed! 8-)

danielk
Wangan Warrior
230
14 Jun 2009, 12:49

Post by danielk »

Ik had/heb bij de civic (van viendinnetje), 200sx en supra (alleen achter) falken eronder. Zijn opzich goede banden alleen heb ik het idee dat ze erg spoorgevoelig zijn.

Kay
Wangan Warrior
2928

Post by Kay »

Banden zijn nog niet binnen helaas :(. Enige goede nieuws is dat ik ze niet zelf hoef te betalen. Verjaardagskadootje van mijn werkgever :o :D.
1983 Toyota Carina TA60

Kapitein Iglo
7919

Post by Kapitein Iglo »

Ik vond vanmorgen dit linkje:

http://link.marktplaats.nl/258272596

Schijnbaar vragen ze ongeveer 70 euro per slick, afhankelijk van de staat van de band.

Zit nu wel heel erg te twijfelen om een setje op mijn wintervelgen te leggen en die als racewielen te bombarderen.

Capo
649
12 Jun 2009, 12:59

Post by Capo »

Denk eraan dat iedere band het anders doet onder een andere auto.

T1R : Op Elise een regelrechte ramp. Zelfs na inrijden van de banden en slijtage creeeren.
T1R : Op swift GTi , grip genoeg om deuken in het dak te trekken (vervorming carrosserie) maar in nat bijzonder slecht.

Kumho U31 : Erg goede band onder een lichte auto. (Lotus Elise 135R S2) Onder een Evo werkelijk geen idee.
voor195/45/16 achter 225/45/17

Potenza 040 : Fijne band. Enkel erg snel piepende banden. Erg voorspelbaar in droog en nat. Beide voldoende grip voor dagelijks gebruik en wat licht circuit gebruik. Zwaardere belasting op circuit krijgen ze het zwaar ( laatste rond op de Ring met 4 man aan boord merk je dat je andere banden nodig hebt ) Slijtage ben ik nog niet uit, vermoed 10k onder de evo, rijd er nu op.
225/45/17 rondom.

R888 : Plakt erg goed. Geeft veel grip en veel vertrouwen. Zodra ze gaan schuiven goed controleerbaar, enigste belemmering is de bestuurder op dat moment gezien het dan erg snel gaat ivm hoge snelheid vaak.
Slijtage gaat snel.

Volgende banden worden FK452's ivm de prijs en grip verhouding. Ik wil nog wel eens spelen en daar zijn RE040's te duur voor ( kofferbak handel 125 euro per stuk overigens.. )
RE040's smeken ook te snel om genade.........

Texhnolith
Wangan Warrior
5142

Post by Texhnolith »

Ik merk dat m'n Falken FK452's wel erg snel slijten t.o.v. m'n Michelins. Geen idee of dat aan m'n rechter voet ligt of aan de banden XD

Longbow
76
15 Jun 2009, 18:12

Post by Longbow »

Capo wrote:Potenza 040 : Fijne band. Enkel erg snel piepende banden. Erg voorspelbaar in droog en nat. Beide voldoende grip voor dagelijks gebruik en wat licht circuit gebruik. Zwaardere belasting op circuit krijgen ze het zwaar ( laatste rond op de Ring met 4 man aan boord merk je dat je andere banden nodig hebt ) Slijtage ben ik nog niet uit, vermoed 10k onder de evo, rijd er nu op.
225/45/17 rondom.
Hoe bedoel je snel piepend? Bij optrekken? Zelf nog nooit op een circuit gereden ('t is n polo 1.3 :roll: ) maar voor dagelijks gebruik perfecte bandjes. Qua slijtage ook helemaal prima, had zelfs verwacht dat ze sneller zouden slijten maar valt heel goed mee. 165/50/15 rondom. Was 180 euro incl btw en montage kwijt voor ze allevier! :lol: Koopje! 8-)

Capo
649
12 Jun 2009, 12:59

Post by Capo »

Longbow wrote: Hoe bedoel je snel piepend? Bij optrekken? Zelf nog nooit op een circuit gereden ('t is n polo 1.3 :roll: ) maar voor dagelijks gebruik perfecte bandjes. Qua slijtage ook helemaal prima, had zelfs verwacht dat ze sneller zouden slijten maar valt heel goed mee. 165/50/15 rondom. Was 180 euro incl btw en montage kwijt voor ze allevier! :lol: Koopje! 8-)
Op Nordschleiffe afgelopen Zaterdag hoefde ik het stuur maar aan te raken en begonnen ze al te bleeeren bij wijze van. Zodra je ze belast piepen ze behoorlijk.

ik was op een via via adresje 500 euro kwijt voor 4x 225/45/17 incl. opleggen, balanceren, velgen beschadigen :evil:

Kay
Wangan Warrior
2928

Post by Kay »

Dan eindelijk, na bijna 6(!) weken wachten, heb ik de banden binnen. Het zou 3 dagen duren (yeh right!).
Heb ze gisteren na mijn werk meteen eronder gezet, hetgene wat me opviel met de montage was dat de wangen echt een stuk steviger zijn dan de uniroyals (die eigenlijk best wel fucking slap zijn). Ook leek het of ze ietsje breder waren toen ik ze naast elkaar hield. Hetgene wat ik meteen merkte, was dat je veel meer feedback krijgt als je een bocht instuurt, je voelt meer wat de auto doet. Bij de Rainsports kreeg ik altijd maar een beetje een vaag gevoel, en voelde je de velg in de band heen en weer bewegen als het ware. Daar nu geen last meer van :).

Heb inmiddels een km of 150 gereden, om dat kutlaagje eraf te gummen. Kan dus nog niet echt iets zeggen over het volledige potentieel van deze banden. Een ding is zeker, op droog zijn ze nu al beter dan de rainsports, en dat gaat alleen nog maar verbeteren als ik iedereen mag geloven. Over waterafvoer kan ik ook nog niks zeggen, want zoals jullie vast al hebben gemerkt, het is fucking warm buiten, en geen wolkje aan de lucht -_-.
1983 Toyota Carina TA60

danielk
Wangan Warrior
230
14 Jun 2009, 12:49

Post by danielk »

Texhnolith wrote:Ik merk dat m'n Falken FK452's wel erg snel slijten t.o.v. m'n Michelins. Geen idee of dat aan m'n rechter voet ligt of aan de banden XD
Dat las op een aantal forums dat die Falkens idd snel slijten. Ik ga nu 4 x Kumho ECSTA SPT KU31 onder mijn Supra gooien. Lees dat deze band minder hard slijt en iets meer grip zou moeten hebben als de Falken. Tevens is ie voor 19 inch een nog een stukkie goedkoper dan de falkens op autobandenmarkt.nl

Kapitein Iglo
7919

Post by Kapitein Iglo »

Iemand eigenlijk ervaring met Hankook banden? (road legal banden that is)

Post Reply